Освітня програма 2023 - 2024 н.р.
Вступ
Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» заклад дошкільної освіти№7 «Віночок» загального розвитку Ужгородської міської ради у 2022-2023 навчальному році спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного вікувідпо віднодо їїз адатків, нахилів,здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.
Освітня програма ЗДО №7 «Віночок» на 2022-2023 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти інауки, молоді та спорту України №33 від12.01.2021.
Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладомосвіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Освітня програма визначає:
– загальний обсяг навантаження та очікуванір езультати навчання(набуті компетентності);
– перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямів, логічну послідовність їх реалізації;
– форми організації освітнього процесу;
– систему внутрішнього забезпечення якості освіти. Змістосвітньої програми передбачає:
– формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
– виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
– утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної тад уховної діяльності людини;
– розвитокпотребивреалізаціївласнихтворчихздібностей.
Мета і завдання освітньої програми:
– забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в ЗДО;
– створення умов,комфортних для розвитку пізнавальнихі психічних процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;
– забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
– створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
– турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток кожної дитини;
– максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
– творча організація (креативність) освітнього процесу;
– варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
– забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
– єдність підходів до виховання дітей вумовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
– забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;
– організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвиток здібностей і творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими дітьми, дорослими та світом;
– забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти,охорони і зміцнення здоров’я дітей;
– підвищення професійної майстерності педагогів ЗДО.
Організація освітнього процесу в ЗДО у 2022-2023 навчальному році буде здійснюватися відповідно до власної стратегії розвитку для забезпечення якісноїі доступної освіти, гармонійного та різнобічного розвитку дитини дошкільного віку, створення в умовах закладу розвивального життєвого простору для формування життєвої компетентності вихованців; створення умов для забезпечення наступності між дошкільною ланкою та початковою школою, та буде спрямована на реалізацію таких завдань:
1. Продовжувати створювати багатофункціональне, варіативне, доступне та безпечне предметно-просторове середовище, сприятливе для гармонійного розвитку особистості дошкільника.
2. Формувати соціально-громадянську компетентність дітей дошкільного віку в різних видах діяльності, зокрема в ігровій, комунікативній, здоров’язбережувальній, художньо-естетичній, пошуково-дослідницькій.
3. Проводити цілеспрямовану освітню діяльність щодо формування в дітей безпечної поведінки в довкіллі з урахуванням умов воєнного стану.
4. Налагодження тісної взаємодії з родинами щодо надання якісної дошкільної освіти завдяки розширенню форм та видів співпраці з ними, прозорості та відкритості роботи закладу через роботу веб-сайту, створення відкритої групи в соціальній мережі Facebook та поширення інформаційно-комунікативних технологій у роботі закладу дошкільної освіти з дітьми, педагогами, батьками та громадськістю.
Методична проблема у 2022/2023 н.р. – вдосконалення педагогічної майстерності та сприяння особистісному професійному зростанню педагогів шляхом використання та впровадження інтерактивних форм методичної роботи та використання інформаційно-комп’ютерних технологій в практиці роботи дошкільного закладу.
Педагоги ЗДО у 2022-2023 навчальному році забезпечують засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освітина рівні вимог Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти України.
Обов’язковий мінімум передбачає:
- компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутихзнань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистіснихякостейі вольової поведінки дитини;
- надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати особисті інтереси з колективними;
- формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду;
- забезпечення індивідуального особистісного розвитку.
Забезпечення наступностіі перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою полягає у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку та освітньої програмидля 1класу початкової школи.
Формування позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснюється через розвиток життєвих компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
Реалізацію змісту освітньої програми здійснює команда педагогів під керівництвом директора ЗДО: вихователь-методист, вихователі, інструктор з фізичної культури, музичний керівник, практичний психолог, медичні сестри.
РозділІ
Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти
Освітній процес у ЗДО№7 «Віночок» здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Відповідно до рішення педагогічної ради ЗДО (протокол №3 від 31 серпня2022 року) зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти здійснюється за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Інваріантна складова
№з/п |
Назва програми |
Автори |
Видавництво |
Рекомендовано |
|||
Освітні програми |
|||||||
1. |
Базовий компонент дошкільної освіти |
Наук.кер. Піроженко Т.О. |
Сайт МОН |
Наказ МОН від 12.01.2021.№33 |
|||
Комплексні програми |
|||||||
1. |
Українське дошкілля. Програма розвитку дитини дошкільного віку |
Білан О.І., Возна Л.М., Максименко О.Л. та ін. |
Мандрівець |
Лист МОН від 23.05.2021 №1/11- 4988 |
|||
Парціальні програми |
|||||||
1. |
Україна – моя Батьківщина. Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дош-кільного віку. |
За наук.ред. Рейпольської О.Д. авт..:Каплуновська О.М., Кичата І.І., Палець Ю.М. |
Мандрівець |
Лист ІМЗО від 25.03.2016 №2.1/12-Г-85 |
|||
2. |
Про себе треба знати, про себе треба дбати. Парціальна програма з основ здоров’я та безпеки життєді-яльності. |
Лохвицька Л.В. |
Мандрівець |
Лист ІМЗО від 04.12.2018 №22.1/12-Г-1049 |
|||
3. |
Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку. Парціальна програма для закладів дошкільної освіти |
Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку. Парціальна програма для закладів дошкільної освіти |
Вчителі за демократію та партнерство |
Лист ІМЗО від 12.02.2019 №22.1/12-Г-46 |
|||
4. |
Скарбниця моралі. Парціальна програма з морального вихо-вання дітей дош-кільного віку (видання 2-ге оновлене зі змінами і доповненнями) |
Лохвицька Л.В. |
Мандрівець |
Лист ІМЗО від 08.11.2019 №22.1/12-Г-1054 |
|||
Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти реалізується через інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності.
У 2022-2023 навчальному році будуть упроваджуватись такі парціальніпрограми для інтеграції їх змісту у різні види діяльності: парціальна програманаціонально – патріотичного виховання для дітей дошкільного віку «Україна –моя Батьківщина» (лист ІМЗО від 25.03.2016 № 2. 1/12 – Г – 85),парціальнапрограма з основ безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себетребазнати,просебетребадбати»(листІМЗОвід04.12.2018№22.1/12–Г–
46),парціальнапрограмазфізичноговихованнядлядітейранньоготадошкільного віку «Казкова фізкультура» (лист ІМЗО від 09.07.2019 № 22. 1/12 –Г–627),парціальнапрограмазморальноговихованнядітейдошкільноговіку
«Скарбницяморалі»(листІМЗОвід08.11.2019№22.1/12–Г–1054).
Мованавчаннятавихованнядітейукраїнська.
ПлануваннятаорганізаціяжиттєдіяльностіуЗДОздійснюєтьсязарежимнимимоментамизурахуваннямблочно-тематичногопринципупланування.
У 2022-2023навчальномуроціуЗДО функціонуватимуть такігрупи:
№ п.п |
|
Назва групи |
Типгрупи |
Вікдітей |
1 |
І молодша |
«Дзвіночок» |
Загального розвитку |
3 рік життя |
2 |
ІІ молодша |
«» |
Загального розвитку |
4-й рік життя |
3 |
Середня |
«Бджілка» |
Загального розвитку |
5-йрік життя
|
4 |
Старша |
«Ромашка» |
Інклюзивна |
6-й рік життя |
ЗметоюреалізаціїБазовогокомпонентадошкільноїосвіти,вищезазначених освітніх програм та відповідно до наказу Міністерства освіти інауки України від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимогонавчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різнихтипівтаформивласності»,листаМіністерстваосвітиінаукиУкраїнивід27.07.2022р.№ 1/8504«Проокреміпитаннядіяльностізакладівдошкільноїосвіти у 2022/2023 навчальному році», у 2022-2023 навчальному році в ЗДОзагальнийобсягтижневогонавантаженнязавіковимигрупамистановитиме:
Розподілнавчальногонавантаженнянадитинунатиждень
(Затверджено Наказ Міністерства освіти і науки України 20.04.2015№ 446, Зареєстровано вМіністерстві юстиціїУкраїни13травня2015 р. за №520/26965)
Орієнтовні види діяльності за освітніми лініями |
Орієнтовна кількість занять на тиждень за віковими групами |
|||
перша молодша |
молодша |
середня |
старша |
|
Ознайомлення із соціумом |
1 |
2 |
2 |
3 |
Ознайомлення з природним довкіллям |
1 |
1 |
1 |
2 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) |
4 |
4 |
5 |
5 |
Сенсорний розвиток |
2 |
- |
- |
- |
Логіко-математичний розвиток |
- |
1 |
1 |
2 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування |
2 |
3 |
3 |
3 |
Здоров’я та фізичний розвиток* |
2 |
3 |
3 |
3 |
Загальна кількість занять на тиждень |
10 |
11 |
12 |
15 |
Додаткові освітні послуги на вибір батьків |
- |
3 |
4 |
5 |
Максимальна кількість занять на тиждень |
10 |
14 |
16 |
20 |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)** |
1,4 |
3,5 |
5,3 |
8,3 |
Примітки:
1. Заняття з художньої літератури планується таким чином: у середній тастаршій групах 1 заняття на тиждень може бути проведено за рахунок кількостізанять з художньо-продуктивної діяльності; з розвитку мовлення у ІІ молодшійгрупітагрупіранньоговікуінтегруватисяувищеназванізаняття.
Художньо-продуктивнадіяльність(образотворча)можепроводитисяудругуполовинудняудошкільнихгрупах(4-ий,5-ий,6-ийр.ж.).
2. Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під часвизначенняграничнодопустимогонавчальногонавантаженнянадітей.Фізкультурні заняття можуть проводитися у другу половину дняу дошкільних(4-ий,5-ий,6-ий р.ж.) групах.
3. Максимальнодопустимакількістьзанятьупершійполовиніднявмолодшійтасереднійгрупахнеперевищуєдвох,устаршій–трьохорганізованихнавчальнихзанять.Зменшеннянавантаженнянадітейвідбувається за рахунок реалізації блочно-тематичного принципу планування,проведенняінтегрованихзанять,підчасякихреалізуютьсязавданнязанятьрізних типів.
4. Пізнавально-дослідницькадіяльність(усвітілюдей,особистіснийрозвиток)проводитьсяуформіспеціальноорганізованихзанятьтаігровоїдіяльності (ігровий тренінг, різні види ігор), роботи з коректурними таблицямитощо. Ігрові форми роботи (ігровий тренінг) не враховані у загальну кількістьзанять.
5. Заняттязхудожньо-естетичноїдіяльності(музичнадіяльність,малювання,ліплення,аплікація,конструювання,художнялітература)проводяться предметні (на вивчення нової теми, формування нових умінь танавичок) та інтегровані. Варіанти інтеграції може обирати сам вихователь, абоскористатисязапропонованимформатоморганізаціїспільноїдіяльностівихователя здітьми.
6. Пізнавально-дослідницька діяльність (а саме формування елементарнихматематичних уявлень) проводиться як під час окремих (предметних занять),так у межах інтегрованого заняття. У програмі ми запропонуємо проведенняінтегрованогозаняття,умежахякогореалізуютьсязавданнязформуванняелементарнихматематичнихуявленьта конструювання.
7. Мовленнєвадіяльність(розвитокмовлення,пропедевтичнийкурснавчання грамоти) у формі заняття здійснюється відповідно до обраного типу:предметнечи комплексне.
8. Тривалістьперервміжзаняттямистановитьнеменше10хвилин.
9. Заняття,якіпотребуютьпідвищеноїпізнавальноїактивності,проводятьсяпереважновпершуполовинуднятауднізвисокоюпрацездатністю (вівторок, середа). Такі заняття поєднуються та чергуються іззаняттямизмузичноговихованнята фізкультури.
10. Реалізації освітньої програми сприяє проведення інтегрованих занять.Тривалістьінтегрованогозаняттяможедещозбільшуватисьзарахунокпостійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповіднодовіковихгруп).
11. Протягомдняможеплануватисяоднеінтегрованедлязакріпленнянабутихдітьмизнаньівміньурізнихвидахїхдіяльності.Прицьомузабезпечуються нормативні вимоги до тривалості статичного навантаження уположенні сидячи на одному занятті, а саме: діти від 2 до 3 років – 15 хвилин,від 3до4років–15хвилин,від4до5років– 20хвилин,старшої–25 хвилин.
12. Заняттязфізичноїкультуриймузичноговихованняінтеграціїнепідлягають.
13. Виконання домашніх завдань від дітей педагогами закладу дошкільноїосвітиневимагається.
14. Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться ізрізними віковими групами окремо.Визначаючи обсяг рухової активності дітей,враховуєтьсястанїхньогоздоров’ятапсихофізіологічніособливості.Тривалість занять для дітей у віці від 2 до 3 років – 15 хвилин; від 3 до 5 років –20-25 хвилин; від5до6років–25-30 хвилин.
15. Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводять не меншетрьохразівнатиждень.Форматамісцепроведеннязанятьвизначаютьсяпедагогомзалежновідпоставленоїмети,сезону,погоднихумовтаіншихфакторів.
У старшій інклюзивній групі здобувають освіту діти з особливимиосвітніми потребами. Дітизособливимиосвітнімипотребами,утомучислізінвалідністю,можутьперебувативінклюзивнійгрупіЗДОдо7(8)роківвідповіднодовисновкуІРЦ,залежновідрівнята ступеняпорушення.
РозділІІ
Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямів, логічнапослідовність їхвивчення
ВідповіднодоБазовогокомпонентудошкільноїосвітиуЗДО визначенозмістіструктуруосвітньогопроцесуза інваріантноюскладовою.
Інваріантнаскладовазмістудошкільноїосвітисформовананадержавномурівніієобов’язковою.ІнваріантнучастинузмістуосвітисистематизовановідповіднодоБазовогокомпонентадошкільноїосвітизаосвітніминапрямами:«Особистістьдитини»,«Дитинавсоціумі»,«Дитинавприродному довкіллі», «Дитина у світі культури», «Гра дитини», «Дитина всенсорно-пізнавальномупросторі»,«Мовленнядитини».
Змістосвітньогопроцесувзакладіу2022-2023навчальномуроціспрямованийнаформуваннятарозвитоккомпетентностейвихованціввідповіднодоосвітніхліній Базовогокомпонента.
Компетентність |
Зміст компетентності |
Рухова компетентність |
Здатність дитини до самостійного застосування життєво необхідних рухових умінь та навичок, фізичних якостей, рухового досвіду в різних життєвих ситуаціях. |
Здоров’язбережувальна компетентність
|
Здатність дитини до застосування навичок здоров’язбережувальної поведінки відповідно до наявної життєвої ситуації, дотримання основ здорового способу життя, збереження та зміцнення здоров’я у повсякденній життєдіяльності. |
Особистісна компетентність
|
Освітній потенціал компетентності реалізується у творчій активності дитини у всіх специфічно дитячих видах діяльності (ігровій, пізнавальній, образотворчій). Виявляється в особистісних якостях дитини – від елементарних уявлень та позитивного ставлення дитини до свого внутрішнього світу (думок, почуттів, мрій, бажань, мотивів, планів, ідеалів, цілей прагнень)до становлення основ її світогляду і розвиненості її свідомості (пізнавальної активності, емоційної сприйнятливості, позитивної налаштованості дій, думок, оптимістичними переживаннями, реалістичними намірами). |
Соціально-громадянська компетентність
|
Здатність дитини до прояву особистісних якостей, соціальних почуттів, любові до Батьківщини; готовність до посильної участі у соціальних подіях, що відбуваються у дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на покращення спільного життя. |
Природничо-екологічна компетентність
|
Здатність дитини до довільної поведінки в різних життєвих ситуаціях, що ґрунтуються на емоційно-ціннісному ставленні до природи, знаннях її законів та формуються у просторі пізнавальної, дослідницької, трудової, ігрової діяльності. |
Предметно-практична, технологічна компетентність
|
Здатність дитини реалізовувати творчі задуми з перетворення об’єктів довкілля з використанням різних матеріалів, що спираються на обізнаність із засобами та предметно-практичними діями, з допомогою дорослого чи самостійно у процесі виконання конструктивних, технічно-творчих завдань, завдань з моделювання. |
Мистецько-творча компетентність
|
Здатність дитини практично реалізовувати свій художньо-естетичний потенціал для отримання бажаного результату творчої діяльності на основі розвинених емоцій та почуттів до видів мистецтв, елементарно застосовувати мистецькі навички в життєвих ситуаціях під час освітньої та самостійної діяльності. |
Ігрова компетентність
|
Здатність дитини до вільної, емоційно насиченої, спонтанної активності з власної ініціативи, в якій реалізується можливість застосування наявних і освоєння нових знань та особистісного розвитку через прагнення дитини до участі в житті дорослих шляхом реалізації інтересів в ігрових та рольових діях в узагальненій формі. |
Сенсорно-пізнавальна,логіко-математична, дослідницька компетентність
|
Здатність дитини використовувати власну сенсорну систему в процесі логіко-математичної і дослідницької діяльності. Результатом є наявність пізнавальної мотивації, базису логіко-математичних, дослідницьких знань, набутих дитиною умінь та навичок (аналізу, порівняння, узагальнення, здійснення самоконтролю), пізнавальний досвід, що накопичується і використовується в різних видах дитячої діяльності. |
Мовленнєва компетентність
|
Здатність дитини продукувати свої звернення, думки, враження тощо в будь-яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою вербальних і невербальних засобів. Мовленнєва компетентність об’єднує фонетичний, лексичний, граматичний, діалогічний, монологічний складники та засвідчує їх взаємозалежність і взаємозумовленість. |
Комунікативна компетентність |
Здатність дитини до спілкування з однолітками і дорослими у різних формах взаємодії; здатність підтримувати партнерські стосунки, заявляти про свої наміри та бажання, узгоджувати свої інтереси з іншими, домовлятися, за потреби аргументовано відстоювати свою позицію. |
Художньо-мовленнєва компетентність |
Здатність відтворювати художньо-естетичні враження від сприйняття літературних та фольклорних творів засобами різних видів художньо-мовленнєвої діяльності, що засвідчує ціннісне ставлення дитини до художнього слова як культурного явища, друкованої чи електронної книжки, достатній для художньої комунікації рівень літературної обізнаності. |
Організаціяжиттєдіяльностідітейзурахуваннямосвітніхліній,щовключенідоінваріантноїскладовоїдаєзмогузабезпечитиналежнийрівеньсоціально-особистісногорозвиткудітейдошкільноговікувструктурінеперервноїосвіти.
Дотриманнязмісту,взаємозв’язкуталогічноїпослідовностіреалізаціїосвітніхнапрямів Базовогокомпонентузабезпечуєтьсятавідображаєтьсяуплануванніпедагогівзакладу.
Реалізація програми передбачає врахування принципу інтеграції освітніхнапрямів увідповідностізвіковимиможливостямиіособливостямивихованців.
Очікуванірезультатинавчанняздобувачівосвіти
Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей,щовизначенізаусімаосвітніминапрямамиБазовогокомпонентатакомплекснимиіпарціальнимипрограмами,за якимиздійснюється освітнійпроцес.
Набуттярізнихвидівкомпетентностейдитиноюдошкільноговікувідбуваєтьсяврізнихвидахдіяльності(ігровій–провіднійдлядітейдошкільного віку); руховій; природничій; предметній; образотворчій; музичній;театральній;літературній;сенсорно-пізнавальній;мовленнєвій;трудовійівимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себетадовкілля,моральнихцінностей,уміннядоречнозастосовуватинабутуінформацію.Накінецьнавчальногорокуформуєтьсямодельвипускникакожноїгрупи.
Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з’ясовується упроцесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьмиранньоготадошкільноговіку,отриманняантропометричнихданихтавстановлення рівня нервово-психічного розвитку дітей раннього віку в процесіспостереження зажиттєдіяльністю дітей.
РозділІІІ
Формиорганізаціїосвітньогопроцесу
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програмаЗДО визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а такожформийогоорганізації.
Термін навчання. Навчальний рік у ЗДО починається 1 вересня 2022року ізакінчується 31 травня 2023 року, оздоровчийперіод (під час якого освітняроботаздійснюєтьсявідповіднодоінструктивно-методичнихрекомендаційМіністерстваосвітиінаукиУкраїни–з1 червня по31 серпня2023року.)
Організованенавчанняу формізанятьпроводиться,починаючиз3-горокужиття.
Тривалістьзанятьстановить:
– у Імолодшійгрупі(3р.ж.)– небільше10 хвилин;
– у ІІмолодшійгрупі(4р.ж.)– небільше15 хвилин;
– усереднійгрупі(5р.ж.)–20хвилин;
– устаршійгрупі(6р.ж.)–25 хвилин.
Тривалістьперервміжзаняттями становитьнеменш10хвилин.
Зметоюдосягненняочікуванихрезультатівнавчання(набуттякомпетентностей)у 2022-2023навчальному роціпедагогамизакладу будутьпроводитися різніформиорганізаціїосвітньогопроцесу.
Узалежностівідосновнихзавданькомплекснихосвітніхпрограмщореалізуються в закладі та відповідно до змістовних ліній Базового компонентудошкільноїосвіти,увсіхвіковихгрупахорганізовуютьсятаківидизанять:
- Комплекснізаняття:складаєтьсяздекількохвзаємопов’язанихміжсобою частин, які підкоряються єдиній меті, доповнюють одна одну, складаютьодне ціле. Як правило, матеріал до комплексного заняття добирається з одногорозділупрограми.
- Тематичнізаняття:підпорядкованооднійтемі:вихованнюзвуковоїкультуримовлення абоформуваннюграматичноправильногомовлення
- Комбінованізаняття:складаєтьсяздекількохчастин,майженепов’язаних між собою. Можуть комбінуватися різні види діяльності дітей. Докожноїчастиникомбінованогозаняттяповиннівисуватисязавдання,яківирішуються впродовж заняття.
- Домінантнезаняття:будуєтьсянаосновікомбінованого,коливихователь приділяє увагу якомусь питанню, проблемі, розділу, тобто робитьсяакценттількинаодному(будь-якому)видідіяльностіздітьми(цейвид
домінує). Інші види діяльності виступають як допоміжні. Домінантні заняттяможутьмати темутасюжет.
- Сюжетно-динамічнізаняття:частішезавсепроводятьсявігровійформі,характеризуються тим,що виконаннядитиною (або дорослим) будь-якихдійпідпорядковановизначеннюсюжетові–казковомуабозапозиченомуіздовкілля
- Інтегровані заняття: найбільш поширені в практиці роботи дошкільногозакладу освіти. Під інтеграцією ми розуміємо процес та результат поєднанняокремих елементів навчання та виховання в єдину цілісну систему з метоюодержання якісноновогорезультатудошкільноїосвіти.
Видизанятьзазмістовиминапрямамиосвітньоїроботи:
- з фізичногорозвитку(тобтофізичнакультура,валеологічневиховання);
- з пізнавального розвитку (ознайомлення з соціумом, з природнимдовкіллям,логіко-математичнийрозвиток);
- з мовленнєвогорозвитку(вт.ч.з навчанняелементівграмоти);
- зхудожньо-продуктивноїдіяльності(образотворча,літературнатамузичнадіяльність,) тощо.
З метою забезпечення наступності з початковою ланкою освіти поширенимтипомзанятьупоточномунавчальномуроціувсіхвіковихгрупахбудутьвпроваджуватися інтегровані заняття у рамках блочно-тематичної організаціїосвітньогопроцесу.
Видиінтегрованихзанять:
- соціально-природознавчоїтематики;
- зпріоритетомінтелектуально-мовленнєвихзавдань;
- зпріоритетомлогіко-математичнихзавдань;
- заняттяхудожньогоциклу.
Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальноїдіяльності(занять)та істотнознижує навчальненавантаження на дітей.
Освітнійпроцесорганізовуєтьсядиференційованозурахуваннямвікуііндивідуальних особливостейдітей.
Типзаняттяобираєвиховательсамостійно,враховуючиконкретніумовироботи,забезпечуючиводночасдосягненняочікуванихрезультатів,зазначенихвосвітніхпрограмах.
Типизанять щореалізуютьсяв ЗДО:
- фронтальнізаняття(всягрупа);
- груповізаняття(до15дітей);
- індивідуально-груповізаняття (до8дітей);
- індивідуальнізаняття(1-4дітей).
Крімспеціальноорганізованоїосвітньоїдіяльностіпередбачаєтьсясамостійнадіяльністьдітей:
- ігри(дидактичні,сюжетно-рольові,рухливі,театралізовані,ігризпіскомта водою таін.);
- спостереження;
- пошуково-дослідницькадіяльність;
- самостійнахудожнядіяльністьтощо.
Заокремимпланомвихователіздійснюютьіндивідуальнуроботуз дітьми.
Фізичневихованнядітейпередбачаєпроведення:
· ранковоїгімнастики;
· гімнастикипробудження;
· занятьфізичноюкультурою;
· рухливихігортаігорспортивногохарактеру;
· загартування;
· фізкультурниххвилинокпідчасзанять;
· фізкультурнихпаузміжзаняттями;
· фізкультурнихкомплексівпідчасденноїпрогулянки
· оздоровчихзаходів.
Організованенавчанняуформіфізкультурнихзанятьпроводитьсяізкожноюгрупоюокремо.
Вищезазначені форми організації освітнього процесу в закладі дошкільноїосвітиреалізуютьсяврамках:
- плануроботизакладуна навчальнийрік;
- режимудняна навчальнийрік;
- розкладуорганізованихвидівдіяльності.
Заокремимпланомузакладіорганізовуєтьсялітнєоздоровленнядітей,
підчасякогоосвітнійпроцесорганізовуєтьсявнаступнихформах:
- ранковагімнастикатагімнастикапробудження;
- дозованийбіг, ходьбапотраві,піску,по«доріжці здоров’я»,обливання нігпрохолодною водою;
- рухливітаспортивніігри;
- процедуриприйняттясонячнихтаповітрянихванн;
- продуктивнівидидіяльності;
- ігризводою,піском;
- конструкторськітатворчіігри;
- пошуково-дослідницькадіяльність;
- організаціятрудовоїдіяльності;
- літературнірозваги,конкурсималюнків;
- змагання,різноманітніконкурси,естафети.
Протягом навчального року вихователі проводять різні форми роботи збатьками, розробляютьінформаційно-консультативнийматеріалвраховуючипотребита запитибатьків.
Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їхзамінюють,будуєтьсянаосновіінтеграціїдіяльності всіх педагогічних працівників ЗДО: вихователя-методиста, вихователів,практичногопсихолога,музичного керівника, інструктора з фізичноговиховання,медичної сестри.
РозділІV
Опистаінструментисистемивнутрішньогозабезпеченняякостіосвіти
Внутрішнясистемазабезпеченняякостіосвітистворюєтьсявідповіднодостатті41ЗаконуУкраїни«Проосвіту».Вона включає:
– оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання освітньоїдіяльностітауправлінськихпроцесівузакладі освіти;
– політикитапроцедуризабезпеченняякостіосвіти;
– системутамеханізмизабезпеченняакадемічноїдоброчесності;
– забезпеченнянаявностінеобхіднихресурсівдляорганізаціїосвітньогопроцесу;
– створеннявзакладіосвітиінклюзивногоосвітньогосередовища,універсальногодизайнутарозумногопристосування;
– інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами абодокументамизакладуосвіти.
Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічнарадазакладудошкільноїосвітиформуєсистемутазатверджуєпроцедуривнутрішньогозабезпеченняякостіосвіти,зокремасистемутамеханізмизабезпечення академічної доброчесності.
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно дорекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якостіосвітиУкраїнизурахуванням:цілейтапріоритетіврозвиткузакладудошкільноїосвіти;типузакладу,місцезнаходження,умовдіяльності.
До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасникиосвітньогопроцесу.
Рекомендаціїщодоствореннявнутрішньоїсистемизабезпеченняякостіосвіти
Метавнутрішньоїсистемизабезпеченняякостіосвіти:постійнетапослідовнепідвищенніякостіосвітинаосновівідстеженнядинамікипоказників освітньоїдіяльності та освітніх процесівуЗДО.
Завданнявнутрішньоїсистемизабезпеченняякості освіти:
1. Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінюванняосвітньоїдіяльності,управлінськихпроцесівуЗДО.
2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності тауправлінських процесівуЗДОтаоцінкаїхдинаміки.
3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатамиоцінюванняпоказниківосвітньоїдіяльностіта освітніхпроцесів.
4. Наданнядопомогиучасникамосвітньогопроцесущодопідвищенняякостіосвіти.
Напрями,показники,методузбориінформаціїдляоцінюванняякостіосвітньоїдіяльностітауправлінськихпроцесівуЗДО
Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів уЗДО доцільно визначати за результатами аналізу діяльності закладу освіти заминулийнавчальнийріктаанкетуванняпедагогічнихпрацівників,батьківвихованців щодоякості провадженняосвітньоїдіяльності в ЗДО.
Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності тауправлінськихпроцесівуЗДОможутьбути:вивченнядокументації,спостереження,опитування(анкетування,інтерв’ювання)усіхучасниківосвітньогопроцесу(педагогічнихпрацівників,дітей,батьківвихованців)таспостереженнязадітьмиврізнихвидахдіяльності.Атакожмедико-педагогічнийконтрользафізичнимрозвиткомтастаномздоров’ядітейназаняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналізефективностівикористання засобів іметодів фізичноговиховання).
Зміни та доповненнядонапрямів,показників,методів зборуінформаціїдля оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДОсхвалюютьсявідповіднимрішеннямпедагогічноїрадитазатверджуютьсянаказомкерівниказакладу.
Орієнтовні напрями, показники, методу збори інформації дляоцінюванняякостіосвітньоїдіяльностітауправлінськихпроцесівуЗДО
Напрям оцінювання |
Показники |
Методизбору інформації |
Термін проведення |
Освітнєсередовище |
ЗабезпеченняЗДО обладнаннямвідповіднодо Типовогопереліку |
Спостереження |
|
Забезпечення навчально-наочними посібниками таіграшкамивідповіднодо Типовогопереліку |
Спостереження |
|
|
Стантериторіїтаприміщень. Відповідністьсанітарно-гігієнічнимвимогам |
Спостереження,вивчення документації |
|
|
Дотриманнявимогбезпекижиттєдіяльностівихованцівтаохоронипраціпрацівників |
Спостереження,вивченнядокументації |
|
|
Створенняумовдлядітейзособливимипотребами |
Спостереження,вивченнядокументації |
|
|
Освітнядіяльність |
Якістьпланування освітньо-виховної роботи вЗДО |
Вивчення документації |
|
ДіяльністькерівникаЗДО |
Опитування,вивчення документації |
|
|
Системавнутрішнього моніторингу |
Вивчення документації |
|
|
Організація та здійсненняосвітньогопроцесувЗДО |
Спостереження вивченнядокументації |
|
|
Рівеньреалізаціїкомпетентнісногопідходу |
Спостереженняоцінка,вивчення документації |
|
|
Діяльністьвихователя |
Спостереження,вивчення документації |
|
|
Організаціятаздійснення |
Вивчення |
|
|
методичноїроботи |
документації |
|
Співпрацязбатькамивихованців |
Опитування,вивчення документації |
|
|
Результатиосвітньої діяльності |
РівеньзасвоєннявихованцямистаршихгрупвимогБКДОза освітнімилініями |
Спостереження |
|
Основні політики забезпечення якості освітньої діяльностіта якості освіти вЗДО
Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якостіосвітивЗДОє:
- забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30ЗаконуУкраїни«Проосвіту»);
- дотриманняпринципівакадемічноїдоброчесностіудіяльностіпедагогічних працівників (ст.42ЗаконуУкраїни«Про освіту»);
- запобіганнятапротидіябулінгу(цькуванню);
- створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників(постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питанняпідвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зізмінами).
ОсновніпроцедурививченняякостіосвітньоїдіяльностівЗДО
ОсновнимипроцедурамививченняякостіосвітньоїдіяльностівЗДОвизначено:
- відстеженнярівнярозвиткудітейстаршогодошкільноговікувідповіднодовимогБазовогокомпонента дошкільноїосвіти;
- внутрішніймоніторингякостіосвіти;
- самооцінюванняосвітньоїдіяльності.
Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюєтьсявідповіднодовимогБазовогокомпонентадошкільноїосвіти.Уякостіінструментаріювикористовуєтьсяметодичнийпосібник«Моніторингдосягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільноїосвіти» ( за загальною редакцією Т. В. Киричук, О. М. Кулик, Н. М. Шаповал. -Вид.2-ге,беззмін.)
Длязабезпеченняоб’єктивностітадостовірностіданихважливодотримуватисьпринципівакадемічноїдоброчесності,утомучислісправедливогооцінювання.
Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якостіосвіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповіднапрограма.
Самооцінюванняосвітньоїдіяльностівключає:
- самооцінку показниківосвітньої діяльності тауправлінськихпроцесівуЗДО;
- оцінюванняпедагогічнимипрацівникамисвоєїдіяльності.
Очікуванірезультатищодореалізаціїсистемивнутрішньогозабезпеченняякості освіти
1. Отримання об’єктивних даних проякість освітньої діяльності тауправлінськихпроцесівуЗДО.
2. ПідвищенняякостіосвітивЗДОнаосновіприйняттяефективнихуправлінських рішень.
3. СтворенняатмосферидовіридоЗДОсередпедагогічнихпрацівниківтабатьків вихованців.
ОсновніпоказникиреалізаціїосвітньоїпрограмиЗДО №40
Виконанняосвітньоїпрограмидастьзмогу:
- удосконалитиорганізаціюосвітньогопроцесувзакладізметоюзабезпеченняефективноїреалізаціїзавдань державногостандарту;
- забезпечитиформуванняудітейдошкільноговікумотиваціїдонавчальноїдіяльності тасаморозвитку;
- створитиумовидляякісногосоціально-емоційного розвиткудитинидошкільного віку як запорукиуспішної самореалізації на наступному етапіжиття впочатковій ланці школи;
- забезпечитикомпетентніснийпідхіддонавчально-виховногопроцесу;
- забезпечитизбереженняпсихічногоздоров`ядітейранньоговіку;
- задовольнитиосвітньо-культурніпотребиздобувачівосвіти;
- удосконалитисистемупідвищенняпрофесійноїмайстерностіпедагогів,надаючипріоритетсамоосвіті;
- упровадження в освітню практику сучасних інформаційних ікомунікаційних технологій;
- упровадженняефективнихтехнологійспівпрацізбатькамивпрактиціпсихолого-педагогічногопартнерства.
Більше статей...
- Моніторинг якості освіти 2022 - 2023 н.р.
- Ліцензований обсяг та фактична кількість осіб, які навчаються в закладі дошкільної освіти №7 "Віночок"
- Рішення виконавчого комітету Ужгородської міської ради від 07.02.2023 року № 52 "Про закріплення територій обслуговування за закладами освіти міста Ужгород"
- Освітня програма на 2023 - 2024 н.р.