Ви тут: Головна сторінка Гурткова робота Гурток з англійської мови Специфіка використання гри у дошкільному навчанні іноземної мови
Специфіка використання гри у дошкільному навчанні іноземної мови
Навчання дошкільників іноземної мови – специфічний вид діяльності. Поняття «навчання» у цьому контексті вживається досить умовно. На відміну від школярів – у дошкільників відсутня мотивація «вчитися». Вони не розуміють, навіщо їм вчити іноземну мову, якщо вони зможуть користуватися нею тільки колись, у майбутньому. Діти живуть у «даний момент мовлення».
На міжнародних семінарах (ЮНЕСКО – МАПРЯЛ, Москва, 1985; “Language for European Citizenship”, м.Грац, 1995) було вироблено підходи до навчання дошкільників:
1. Іноземна мова має засвоюватися дитиною свідомо, навчання ні за якої умови не повинно перетворюватися в імітативний процес.
2. Діти мають оволодівати іноземною мовою як засобом спілкування.
3. Усі компоненти навчання (відбір, подача мовного матеріалу, зміст дій з його реалізації) потрібно підпорядковувати комунікативній меті.
4. Курс іноземної мови покликаний мати розвивальний характер, тобто не лише спиратися на навички та вміння, а розвивати їх і формувати нові.
Лише гра – провідна форма діяльності дошкільників допоможе навчати дітей іноземної мови.
Гра на заняттях з іноземної мови виступає як метод і форма навчання.
Гра: ) як метод діяльності вихователя передбачає:
§ введення (демонстрацію) мовного матеріалу;
§ організацію вправляння дітей у вимові (звуків, слів), побудові фрази за зразком тощо;
§ організацію вправляння дітей у спілкуванні на основі нового повного матеріалу.
б) як метод діяльності учня (дошкільника) передбачає:
§ ознайомлення (осмислення) нового мовного матеріалу;
§ тренування у вживанні його у власному мовленні;
§ застосування нового матеріалу у спілкуванні з вихователем та ровесниками.
Провідною формою навчання дошкільників іноземної мови є заняття, яке проводиться у вигляді дидактичної гри.
Відмінність дидактичної (навчальної) гри від звичайної:
1. Наявність уявної ситуації і пов'язаних з нею таких компонентів, як ролі, ігрові предмети тощо. Наприклад, діти-звірята заблукали у казковому лісі.
2. Усвідомлення дітьми ігрового результату. Наприклад, у результаті гри казкових звірят, ролі яких виконують діти, пустять погрітися до казкової хатинки.
3. Усвідомлення дітьми правила гри. Наприклад, якщо звірята правильно дадуть відповідь на питання – їх пустять до хатинки.
4. Можливість вибору конкретної дії у грі для кожної дитини, що забезпечить індивідуальну активність у колективній формі гри. Наприклад, одні діти-звірята виконують роль господарів лісової хатинки, інші – ролі домашніх та хижих тварин.
Дидактична гра – це не колективна розвага, вона має мету, правила, зміст, сюжет, ролі, засоби. Така гра покликана здійснювати навчання дітей іноземної мови.
Класифікація ігор
У методиці дошкільної освіти мають місце різні підходи щодо класифікації ігор.
Пропонується така класифікація ігор стосовно навчання дошкільників іноземної мови:
- за кількісним складом учасників;
- за характером та формою поведінки учасників;
- за метою та завданнями навчання.
За кількісним складом учасників ігри можуть виконуватися:
а) індивідуально;
б) парно;
в) колективом групи дітей;
г) підгрупи.
За характером та формою поведінки учасників ігри та вправи класифікуються:
а) ігри-маніпуляції з предметами (з натуральними предметами, іграшками тощо);
б) ігри, пов'язані з рухами, фізичними діями («Хоровод», «Потяг», стрибки, ходьба, біг та ін.);
в) ігри-змагання (у парах, групах, командах);
г) рольові ігри на основі реальних та уявних ситуаціях («У лікаря», «У магазині» тощо».
Згідно мети та завданнями ігри поділяються на:
а) мовні (фонетичні, лексичні, граматичні);
б) мовленнєві (розвиток аудіюванні, говоріння);
в) комунікативні (формування навичок спілкування);
г) рецептивні, репродуктивні, продуктивні (творчі).
Така класифікація ігор зручна для конструювання заняття та його аналізу. Однак кожна гра може бути віднесена до різних видів.
Наприклад, гра «Приймаємо гостей» - групова, рольова, комунікативна, продуктивна, гра-маніпуляція з різними предметами.
Компонентом дидактичної гри є ігрова дидактична вправа.