Get Adobe Flash player

Головне меню

Семінар-тренінг «Розвиток творчої особистості дошкільника»

 

Мета: виявити рівень знань педагогів про поняття «творчість», «креативність», «творча особистість»;  конкретизувати й узагальнити знання із проблеми формування творчої індивідуальності дошкільників засобами естетичного виховання;  в умінні аналізувати ситуацію (запитання) і доходити  спільної думки.

Розвивати творчу активність, нестандартність мислення, образну пам’ять і творчу уяву, швидкість та творчість думки.

Виховувати вміння працювати колективно, толерантність.

Категорія учасників: педагоги  ДНЗ  №7.

Хід  заходу:

Методист. Доброго дня, шановні колеги! Для того, щоб ми попрацювали плідно, вам сьогодні потрібні бажання працювати та хороший настрій. Як завжди, налаштуватися на роботу нам допоможе наш практичний психолог.

Психолог. Доброго дня, шановні педагоги! Сьогодні ви будете подорожувати  країною Творчості. Тому давайте  привітаємося одне з одним дещо незвичайним способом: потрібно назвати своє імя і транспорт, на якому ви могли б приїхати на сьогоднішню зустріч. Транспортний засіб повинен  починатися на ту ж букву, що й ваше імя:

Л – лада, ланос, ламброджині, ланкрузер,лімузин,літак.

І – іссузу, ікарус.

О – опель, октава, ока, олені.

Ж – жигулі.

С – сітроен, сузукі, скутер, самокат.

Т – тайота, таврія, трактор.

М – мерседес, метро, мазда, мітла.

Н – ніссан, НЛО і т.п.

Тест «Символи»

Інструкція: «Подивіться на ці 5 фігур і виберіть фігуру, яка вам подобається найбільше» (учасники все мають робити швидко, не замислюючись).

Квадрат – найзручніше почувається у стабільній обстановці, віддає  перевагу чітким вказівкам, що робити. Він консервативний і любить, щоб усе було впорядковано і регулярно. Коли йому дають завдання, він працює над ним до завершення, навіть якщо це монотонна, важка робота.

Прямокутник – також любить систему й рівномірність. Але він швидше встановлює її за допомогою організації, зборів, комітетів  тощо. Усе  має робитися правильно, з урахуванням правил і норм. Коли прямокутнику дають завдання, він починає його  організовувати, роблячи все, щоб завдання виконувалося якомога систематичніше.

Трикутник – орієнтований на мету. Він одержує задоволення від планування чогось і досягнення плану. Його спонукає до дій те, чого він досягне. Трикутник часто звертає увагу на більш довгострокові справи, але може забувати про деталі. Коли йому дають завдання, він установлює мету й розробляє план її досягнення.  Трикутник орієнтований на мету.

Коло – дружелюбне й товариське; ніяких гострих кутів. Воно виконує завдання, говорячи про нього і згладжуючи взаємини з кожним. Спілкування  для кола найголовніше, і воно робить усе для того, щоб зберігалася гармонія. Коли отримує завдання, то обовязково його з кимось обговорює.

Хвиля – нестандартна і творча. Їй найкраще робити щось нове й різноманітне. Розміреність набридає. Коли перед хвилею ставлять завдання, у неї виникають блискучі ідеї.

Психолог. Я бажаю Вам сьогодні плідно і творчо попрацювати.

Методист. Виховувати творчу особистість без краси неможливо. Прекрасне – вічне джерело духовності, натхнення, творчості. Своєю здатністю помічати красу, відчувати й емоційно переживати її ми відкриваємо в дитини почуття прекрасного. Прекрасне тісно повязане з мистецтвом. А  мистецтво асоціюється з творчістю, творчими майстернями. Тож я вас запрошую до творчих майстерень художників, музикантів, акторів.

На столі знаходяться однакова кількість зелених, жовтих і червоних листочків. Зараз я прошу вас взяти по одному листочку. Таким чином ви поділитися на три майстерні:

Зелена – музична майстерня

Червона – театральна майстерня

Жовта – образотворча майстерня

Правила роботи в майстернях:

1) Усі беруть участь у тому, що відбувається, над кожним завданням команди працюють певний час.

2) Доброзичливе ставлення слухачів один до одного.

3) Бути відкритим і відвертим.

4) Не перебивати того, хто висловлюється, чітко висловлювати свої думки.

5) Поважати думку іншого.

Сьогодення ставить нові вимоги до дошкільної освіти й до кожного вихователя. Педагоги мають бути творчими особистостями, новаторами ідей, постійно підвищувати свою професійну майстерність.

Завдання № 1 «Знайомство».

Кожна майстерня має представити себе в короткому резюме й емблемі.

Методист. Члени майстерень справді проявили неабияку винахідливість, художні, поетичні здібності й навіть філософський  погляд на творчість. А тепер переходимо до педагогічних і психологічних понять.

Завдання № 2. Сьогодні ми розглянемо поняття:

-         Що таке  творчість? Що таке креативність?

-          Як ви розумієте поняття творча особистість?

(На жовтій, зеленій, червоній стрічках  написані запитання)

1) Що таке творчість? 

2) Що таке креативність?

3) Що таке творча особистість? (Команди обирають стрічки).

Вам потрібно розкрити дане поняття словесно, наочно, а також підібрати характерні якості даного поняття до кожної букви слів: творчість, креативність, особистість, заповнивши таблицю.

Творчість – це діяльність, яка породжує щось якісно нове і відрізняється неповторністю, оригінальністю та суспільно-історичною унікальністю.

          Найчастіше творчість визначається як процес діяльності, результатом якого є створення  якісно нових матеріальних і духовних цінностей.

Творчість є здатністю людини створювати з наявного матеріалу дійсності на основі пізнання закономірностей об’єктивного  світу нову реальність, що задовольняє різноманітним суспільним та особистим  потребам.

Творчість – це процес самореалізації, який у підсумку формує творчу особистість.

Існує також педагогічна творчість.

Специфіка педагогічної творчості полягає  перш за все в тому, що об’єктом і  кінцевим результатом педагогічної творчості є формування  особистості, а не створення образу як у мистецтві, не створення механізму чи конструкцій як у науці.

Творчість – особливий вид активності нерегламентованого, перетворювального характеру.

Основні риси творчої діяльності – це неповторність, оригінальність, унікальність.

Т – толерантний, терплячий

В – винахідливий, відкритий, відвертий, впевнений               

О – оригінальний

Р – рішучий, розкутий, романтичний

Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний

І – ініціативний, інтелектуальний, інтелігентний

С – самостійний, сміливий, самодостатній, сумлінний

Т – товариський, турботливий, тактовний, талановитий                                      творчість

Ь

«Творчість – це не сума знань, а особлива спрямованість інтелекту, особливий взаємозв’язок  між  інтелектуальним життям особистості та проявом її сил в активній діяльності» (В.О.Сухомлинський).

Види творчості визначаються характером діяльності людини – творчість винахідника, організатора, наукова і художня творчість тощо.

У процесі творчості беруть участь духовні сили людини, зокрема уява, а також  майстерність, яка виникла під час навчання і практичної діяльності людини  й необхідна для втілення творчих задумок.

 Творчість -  притаманна лише людині, це діяльність, що породжує якісно нове, відмінне, неповторне, оригінальне, унікальне.

Що таке креативність?

 Креативність – це творчі можливості людини, які виявляються в мисленні, почуттях, спілкуванні,  діяльності,  характеризують особистість загалом.

Креативність  (за визначенням П.Торенса)  - це процес появи чутливості до проблем, до дефіциту знань або суперечностей у них,  визначення цих проблем, пошук їх рішень, висування гіпотез, перевірок, змін і переперевірок гіпотез, а потім обґрунтування результату рішення.

Креативність – це здатність до творчої діяльності.

К – кмітливий

Р – розсудливий

Е – енергійний

А – активний

Т – тактовний

И –

В – винахідливий

Н – нестандартний

І – ініціативний

С – сміливий

Т – толерантний

Ь

Креативність -  загальна здібність дитини , її здатність до творчості, одна із базових якостей особистості, комплекс інтелектуальних та особистісних якостей, що сприяє становленню і прояву творчості.

Показники сформованості креативності:

-         через творче досягнення самовиражається, актуалізує свої здібності;

-         генерує ідеальні ідеї, самостійно висуває різноманітні гіпотези; намагається відійти від запропонованого шаблону;

-         гнучкість і швидкість мислення, кмітливість, дотепність, розсудливість;

-         знаходить  оригінальні способи розв’язання проблем ;

-         характеризується творчою продуктивністю, схильністю реалізувати задумане;

-         підходить до проблеми зрізних точок зору, легко переключається з одного класу об’єктів на інші, швидко вдається до аналогій, порівнянь, протиставлень, асоціативних зв’язків; користується різними  доказами;

-         виявляє інтерес до парадоксів, має  розвинене почуття гумору, схильна до  сумнівів, вміє дивуватися;

-         здатність бачити істотне, відокремлювати головне від другорядного, сприймати все комплексно;

-         здатна прогнозувати,  випереджати, передбачати;

-         вирізняється метафоричністю, багатством уяви, вмінням бачити складне у простому, у складному просте.

      Зарубіжний науковець Е.П.Торренс розуміє під креативністю здібність до загостреного сприйняття недоліків та пропусків у знаннях, чутливість до дисгармонії.

    Е. Фромм розкриває поняття креативності як здібність дивуватися, пізнавати щось нове, вміння знаходити рішення у нестандартних ситуаціях , спрямованість на відкриття нового і здібність до глибокого усвідомлення свого досвіду.

   Виділяють  загальну, потенційну та актуальну креативність.

   Під загальною креативністю розуміють  здібність людини до творчості взагалі.

Основні критерії креативності:

-         оригінальність;

-         гнучкість;

-         швидкість;

-         допитливість;

-         сміливість.

Що таке творча особистість?

   Творча особистість  - це людина, здатна вникати  в суть ідеї і втілювати її всупереч всім перешкодам, аж до отримання практичного результату.

   Т. Едісон говорив, що винахід – це 10 %  натхнення і 90 %  поту.

Що ж властиво творчим особистостям?

-         інтелектуальна незалежність, яка проявляється ще в ранньому дитинстві і допомагає мислити та говорити попри усталені стереотипи й авторитети;

-         виняткова допитливість;

-         значка гнучкість під час зіткнення з будь-якими проблемами;

-         завжди розглядають кілька  альтернативних варіантів. Тому мають високу продуктивність.

Австралійські  вчені  Г.Карна і М. Кертон вважають, що творчі люди діляться на «новаторів» і «адаптерів». І ті й інші здатні до творчості і відрізняються не продуктивністю, а стилем мислення.

    «Адаптери»  - схильні вдосконалювати  та поліпшувати використовувані методи, дотримуючись загальноприйнятих поглядів.

    «Новатори» - висувають ідеї, що передбачають радикальні зміни.

    Наприклад, трирічна дитина хоче доторкнутися до великого собаки, а мати забороняє їй це. Як діятимуть у цих обставинах «адаптер» і «новатор»? Дитина - «новатор» у відповідь на заборону торкатися собаки руками, робить це ногою, що не було заборонено. Якщо не дозволено й це, вона швиденько стає навкарачки і обережно тикається  у собаку головою.

   А як у цій ситуації чинить маленький «адаптер»? Він методично ридає доти, доки знесилена мати не дозволить йому робити все, що заманеться.

   Свого досягне і «новатор», і «адаптер», але  поведінка «новатора» більше схожа на те, що ми звикли вважати творчістю.

   Важливою властивістю творчої людини є:

-         твердість у досягненні мети;

-         впевненість у собі;

-         рішучість;

-         самостійність;

-         наполегливість і старанність,

що допомагають долати перешкоди, не пасувати  перед невдачами і труднощами.

Будинок «Творча особистість», його цеглинки означають риси творчої особистості.                                                                

О – особливий

С – самостійний

О – оригінальний

Б – багатий

И – Інтелігентний

С – старанний

Т – терплячий

І – інтелектуальний

С – самостійний

Т – трудолюбивий

Ь

Методист. Аналізуючи ваші виступи можна зробити висновок, якими ж якостями повинен володіти педагог.

Характерні риси творчого педагога:

-         наукове мислення;

-         високий рівень педагогічної майстерності;

-         педагогічна інтуїція;

-          потреба у творчій діяльності, самовдосконаленні;

-         вміння проводити критичний аналіз і самоаналіз педагогічної діяльності;

-         вміння передбачувати нове, бачити перспективу;

-         здібності до управлінської діяльності;

-          ініціативність і активність;

-         багата уява і нестандартне мислення;

-          цілеспрямованість і вольові якості;

-         висока ерудиція;

-         культура педагогічної праці.

Завдання 3 «Метод синквейна».

Методист: Учасники гри показали ґрунтовні знання таких складних понять як «творчість», «креативність»,  «творча особистість». І щоб закріпити ці поняття пропоную використати метод  Синквейну.

Синквейн – п’ятирядна  віршована форма, яка виникла в США  на початку ХХ століття під  впливом японської поезії.

1 рядок – тема синквейна, заключає в собі одне слова (зазвичай іменник або займенник), яке означає об’єкт або предмет, про що йде мова.

2 рядок – два слова (прикметники або дієприкметники), що дають опис  якості об’єкта чи предмета.

3 рядок -  3 дієслова чи дієприслівники, описують характерні дії об’єкта .

4 рядок – фраза з 4-х слів, що виражає особисте відношення автора до предмета чи об’єкта

5 рядок – одне слово-резюме, що характеризує суть предмета чи об’єкта .

  Вам завдання: Придумати  вірші методом синквейну, підводячи підсумок понять:

І майстерня «Творчість»       ІІ «Креативність»           ІІІ «Творча особистість»

Наприклад,

Креативність

Кмітливий, дотепний; прогнозує, випереджає, конструює.

Знаходить оригінальні способи  розв’язання.

Здібність

Завдання 4 «Заповнення листа мети».

Методист.  А тепер потрібно визначити які саме форми, засоби, методи та види діяльності найбільш ефективні для художньо-естетичного розвитку старших дошкільників.

    Кожна майстерня отримує аркуш із намальованими будиночками, на даху якого зазначено мету, яку педагоги мають досягти  у процесі художньо-естетичного розвитку. Запропонована мета  відповідає напряму майстерні.

     На стіні учасники пишуть завдання , вирішивши  які,  на їхню думку,  можна досягти  поставленої мети.

    На стежці, що веде до будинку, записуються методи і способи  вирішення  цих  завдань.

Паркан – перешкоди, які заважають досягти мети.

Лист мети 1. Творчий розвиток особистості в образотворчій діяльності.

Лист мети 2. Розвиток музичних здібностей дошкільників.

Лист мети 3. Розвиток творчих здібностей у процесі театралізованої діяльності.

Перш ніж ви почнете працювати, хочу вам нагадати:  Вчені вважають, що для розвитку творчих здібностей у дошкільників потрібно створити умови, де має відбутися думка, де постійно працює дитяча здогадка, інтуїція, фантазія.

Методист. Отже, ми можемо зробити висновок, щоб діти навчилися творчого пошуку, слід конструювати спеціальні ситуації, які створюють умови для творчого розв’язання проблем.

      Казка – джерело мудрості народу. Казка дарує радість і дорослим , і дітям.

Тому зараз ми виконаємо  вправу «Казковий вернісаж»

  Кожна майстерня по черзі витягує згортки зі скриньки із описом знайомої всім казки, думає над відповіддю, потім зачитує опис казки і свій варіант відповіді. Отже, розпочинаємо.

1.В якій відомій казці сіра непривітна осо­бистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втру­чанню громадськості все закінчується добре? (Червона шапочка.)

2.Назвіть казку, в якій різні за своїм со­ціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному ар­хітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попере­дній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію. (Рукавичка.)

3.Герой якої казки постійно виконує заба­ганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб. (Золота рибка.)

4. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто їй робив добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, неза­конно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки.

Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту. (Коза-дереза.)

5. Назвіть казку, в якій ідеться про спортс­мена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допо­могли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал — трагічний. Проявивши за­надто велику самовпевненість, він гине.

лобок.)

6. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нероз­судливість та імпульсивність у поведінці при­звели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі. (Царівна-жаба.)

Методист. Наступне випробування для членів майстерень продемонструвати, як педагоги застосовують знання на практиці.

Завдання № 6 «Презентація творчих доробок».

Майстерні мають представити домашнє завдання: Розкрити поняття «творчість» засобами художньо-естетичного розвитку.

1)    Майстерня – Розкрити поняття «творчість» за допомогою образотворчої діяльності.

2)    Майстерня – Розкрити поняття «творчість» засобами театралізованої діяльності.

3)    Майстерня – Розкрити поняття «творчість» засобами музичної діяльності.

Методист. Вихователь – ключова фігура, яка здійснює вплив на формування творчої особистості. І сьогодні ми побачили наскільки творчі наші педагоги.

Для підбиття підсумків презентації слово надається членам художньої ради.

Методист. Завершити нашу роботу я пропоную психологу.

Вправа «Емоційний ланцюжок».

    Учасники стають у коло, кладуть ліву руку на плече сусіда і по черзі, один за одним, дякують сусідові ліворуч за гарну роботу, позитивні емоції, висловлюють йому свої побажання.

Методист. Підсумок (притча).

      Колись давно у Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день він приміряв багате вбрання, розмовляв із підданими про власний розум і згадував минулу зустріч з імператором… Минали дні, роки… Аж ось країною поширилась чутка, що неподалік від кордону зявився найрозумніший у світі чернець. Дізнався про це і наш Мандарин. Дуже розлютився він: як можна називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?! Проте, тамуючи лють і не виказуючи своїх емоцій,  Мандарин запросив ченця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: «Я візьму у руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках: живе чи мертве? Якщо чернець скаже, що живе, я роздушу метелика, а якщо мертве, випущу його…» І ось настав день зустрічі.

  У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали увійшов невисокий, худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, Мандарин запитав: «Скажи-но мені, що я тримаю у руках: живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе у твоїх руках!» Збентежений Мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

    Отже, лише від вас, вашого розуміння дітей, як ви зможете виявити їх задатки, здібності, залежить наскільки творчими людьми виростуть наші вихованці. Усе у Ваших руках!!! Тільки творчий педагог спроможний виховати творчу особистість і на згадку про нашу зустріч я дарую Вам цих метеликів, які нагадуватимуть, що все у Ваших руках!

   Вправа «Аплодисменти».

 

      Ми з вами добре попрацювали і на завершення нашої роботи я пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно-преміцно поєднати в аплодисменти.