Ви тут: Головна сторінка Фахівці радять... Сторінка методиста Семінар-тренінг «Інтелектуальна кав’ярня» (інноваційні технології в дошкільному закладі)
Семінар-тренінг «Інтелектуальна кав’ярня» (інноваційні технології в дошкільному закладі)
Мета. Розширення, поповнення знань педагогів щодо педагогічних інновацій, які можуть бути використані в практичній роботі з дошкільнятами; підвищення компетентності педагогів у спілкуванні, розвиток вербальних і невербальних способів спілкування, осмислення взаємодії з позиції партнерства; розвиток здатності до ігрової поведінки, актуалізація конструктивних засобів взаємодії.
Матеріал: мультимедійна презентація, ватман, маркери, зображення кавових зернят.
Хід семінару-тренінгу
Ведуча. Доброго дня, шановні колеги! Рада вітати вас на семінарі-тренінгу, який ми сьогодні проведемо у стінах «Інтелектуальної кав'ярні».Для цього вам потрібне бажання працювати та хорошийнастрій. Пропоную девізом роботи у нашій кав'ярні взяти слова С. К'єркегора: «Йти вперед — означає втратити душевний спокій, залишитись на місці — означає втратити себе».
У Законі України «Про освіту» сказано, що розвиток освіти повинен базуватися на використанні нових прогресивних концепцій, впровадженні в навчально-виховний процесс дошкільного закладу сучасних педагогічних технологій, науково-методичних досягнень, та на відмові від авторитарної педагогіки; закріплено право вихователя на вибір методів, засобів і організаційних форм навчання. Щоб здійснити цей вибір, вихователь має бути добре поінформованим досягненнями в педагогічній науці та практиці методики викладання практичних та теоретичних занять.
Уже давно практикуються роботи вихователів занять з активними формами навчання. Усе популярнішим стає інтерактивне навчання, та взаємодія з батьками за допомогою сайту дитсадка. І вже нікого не треба переконувати, що основа у розвитку компетентної особистості дитини є створення практичних ситуацій активного пошуку, роздумів, здогадів, дискусій та розв'язання протиріч. Заняття без таких методів — це вчорашній день.
Ведуча. Пропоную вам написати очікування від сьогоднішньої роботи на символічних «кавових зернятах», якими заповнимо ось цю посудину. Наприкінці роботи, шановні колеги, ми побачимо, чи мала наша сьогоднішня робота позитивний результат.
Вправа «Самопрезентація»
Мета: налаштувати учасників на роботу, допомогти розкрити свої особистісні якості, створити умови для ефективної співпраці.
Ведуча. Існує багато видів професійної діяльності, що стосуються людини, але є серед них професія педагога, яка безпосередньо впливає на долю. Ось чому ця професія повинна бути не лише діяльністю, але й покликанням. Зараз кожному з вас необхідно назвати своє ім'я та продовжити такі фрази:
—Я обрала професію вихователя, тому що...
— Якби я не стала вихователем, я б обрала професію...
— Якості, які я найбільше ціную в людях...
Ведуча.Сьогодні наша кав'ярня відкрила гостинні двері. І хоч ми знаємо одне одного не один рік, але хочеться ознайомити вас, шановні члени колективу, з професійним гороскопом.
Вправа «Знайомство» - професійний гороскоп.
Для зручності та психологічного комфорту пропоную вам каву, але вона не проста, з новим смаком, індивідуальним для кожного з вас відповідно до гороскопу. Презентація слайдшоу учасників педради за професійним гороскопом.
Професійний гороскоп
Знак зодіаку |
Професійно важливі якості |
Сфери професійної діяльності |
Професії, що рекомендуються |
Водолій |
працьовитість, відповідальність, терпимість, товариськість, допитливість, мудрість |
наука, техніка, педагогіка, філологія, мистецтво |
хімік, фізик, біолог, учитель, вихователь, перекладач |
Риби |
інтуїція, чуйність, терпимість, обґрунтованість, потреба в інформації |
наука, спорт, література, педагогіка |
психолог, вихователь, актор, лікар, фахівець з інформатики |
Овен |
активність, сила переконання, наполегливість, енергійність, цілеспрямованість, організаторські здібності |
наука, політика, педагогіка, військова справа, сільське господарство |
учитель, дизайнер, журналіст |
Телець |
об'єктивність, самовладання, практичність, спритність, спостережливість |
прикладна наука, ремесло, садівництво |
психолог, співробітник соціального забезпечення, журналіст |
Близнюки |
допитливість, багата фантазія, швидкість реакції, широта мислення, творчі здібності, діловитість, красномовство |
наука, техніка, філологія, мистецтво |
дизайнер, письменник, музикант, перекладач |
Рак |
інтуїція, чутливість, дбайливість, аналітичні здібності, обережність
|
техніка, бізнес, медицина, квітництво |
психолог, режисер, банківський службовець, поет |
Лев |
прагнення керувати, честолюбство, уміння усе систематизувати, впевненість у собі, працездатність, заповзятливість, красномовство |
педагогіка, реклама, промисловість, торгівля, інформатика, обчислювальна техніка |
вихователь, соціолог, рекламний агент |
Діва |
відповідальність, тактовність, пунктуальність, гарна пам'ять, організаторські й аналітичні здібності, ощадливість |
педагогіка, будівництво, мистецтво, медицина |
вихователь, соціолог, психолог, лікар, будівельник |
Терези |
чарівність, дипломатичність, товариськість, математичні здібності, здатність пристосовуватися, уміння наполягти на своєму |
право, мистецтво, наука, археологія, економіка |
фізик, математик, економіст, актор, працівник соціального забезпечення, історик, художник |
Скорпіон |
працездатність, уміння, збирати й оцінювати інформацію, справедливість, уміння ладити з людьми, реалістичність |
філософія, фізика, хімія, педагогіка |
учитель, вихователь, юрист, психолог, політолог, бібліотекар |
Стрілець |
цілеспрямованість, схильність до ризику, впевненість у собі, оптимізм, організаторські здібності, відповідальність, творче начало |
філологія, право, геологія, мистецтво |
детектив, менеджер, секретар, музикант, геолог |
Козеріг |
самостійність, об'єктивність, захопленість, відповідальність, винахідливість, честолюбство |
наука, торгівля, дипломатія, будівництво, філософія, сільське господарство |
фізик, дипломат, священик, дизайнер |
Ведуча. Дуже добре! Але це ще не все. Перш, ніж розпочати роботу, ми маємо разом визначити правила і принципи, якими будемо керуватися під час семінару-тренінгу.
Вправа «Правила взаємодії в групі
Ведучий. Під час роботи в групі слід чітко дотримуватись таких основних правил:
1. Активності – активно брати участь у семінарі-тренінгу.
2. Контролю часу – говорити по черзі, давати змогу висловлюватися іншим.
3. Організованої комунікації – слухати одне одного не перебиваючи.
4. Чуйності до себе та до інших – поважати думку інших..
Бесіда ведучого з педагогами.
Ведуча. Крім країн, позначених на географічних картах, є велика, густо населена Країна Дитинства, звідки тече могутня ріка людського життя. Дорослі — це діти, які виросли, і відрізняються вони від дітей тим, що у дитинстві є право на маленький ризик, чого дорослим інколи так бракує. Напевно, не настане той час, коли ми зможемо сказати собі: ми знаємо все про дитину. І тому нам залишається уважно спостерігати за життям і розвитком дітей, і чим більше будемо вдивлятися в їхні очі, вислуховувати їх, тим більше зрозуміємо їх.
Розуміти дитину — це велике педагогічне мистецтво «...Там, де немає цього мистецтва, немає і не може бути виховання», — зауважував В.О. Сухомлинський. Прагнення йти в ногу з часом, налаштовує педагогів на постійний пошук нового. Проте не завжди це нове є кращим за стале, звичне.
Запитання бесіди (поділити присутніх на 4 групи):
— Як на вашу думку, чи є питання інноваційних технологій на сьогоднішній день актуальним?
— Як ви можете оцінити свій рівень знань з питання інноваційних технологій?
— Що таке новація? Відмінність новації від інновації? (новація – це щось нове, інновація – це зміни всередині системи, педаг. інновації – нововведення в педагогічній системі, що поліпшують розвиток і результати освітнього процесу).
— Чи впроваджуєте ви педагогічні інновації в практику роботи з дошкільнятами?
Ведуча. Зараз я пропоную вам поділитися своїм досвідом роботи з використання сучасних інноваційних технологій у роботі з дітьми (виступ вихователів).
Ведуча. Давайте назвемо ще сучасні інноваційні технології, які можна використовувати у роботі з дітьми дошкільного віку. Вводити нове слід поступово і обережно, і тільки переконавшись в його користі, всебічно і прискіпливо перевіривши, думати про наступні кроки.
Створення асоціативного ряду до поняття «інновація».
Завдання: створити асоціативний ряд, у який би входили поняття, які переплітаються зданим процесом. Наприклад:
ІННОВАЦІЯ
І — індивідуалізація;
Н— наслідування;
Н — новація;
О — оновлення;
В — впровадження;
А — апробація;
Ц — цінність;
І — інформація;
Я — особистісно-зорієнтована модель виховання.
Педагогічна гра «Лото».
Правила гри. Педагогам необхідно уважно прослухати розшифровку педагогічних термінів, закривши картонками на таблиці педагогічні поняття, які відносяться до розшифровки.
(У кожного учасника— індивідуальні картки).
1. Врахування індивідуальності кожної дитини як вияв її психологічної організації, визнання своєрідності, унікальності (індивідуалізація).
2. Введення чогось нового (впровадження).
3. Ухвала, офційне схвалення, затвердження чого-небудь після випробування, перевірки (апробація).
4. Впровадження в практику роботи новацій, інновацій (оновлення).
5. Відомості про які-небудь події, чиюсь діяльність, повідомлення про щось (інформація).
6. Освітній процес, який максимально сприяє формуванню цілісної особистості, заснований на засадах глибокої поваги до особистості вихованця, врахування особливостей індивідуального розвитку (особистісно-зорієнтована модель виховання)
Мозковий штурм «Інноваційні технології».
Дати відповіді на такі запитання:
1. Які ви знаєте інноваційні технології в дошкільній освіті?
(Естетичні комплекси за спадщиною В. О. Сухомлинського, методика М. Монтессорі, методика “Крок за кроком”, проведення міні-занять, використання інтерактивних методів навчання ).
3. Які ви знаєте інтерактивні методи навчання?
(розумовий штурм, аукціон, асоціації, робота в парах, робота в групах, дискусія, мікрофон та ін.)
Анкета «Готовність педагога до інновацій»
1. Чи цікавитесь Ви новаціями та експериментами в педагогічній діяльності?
üТак (1 б).
üНі (3 б).
üНе впевнена (2 б).
2. Скільки разів у навчальному році Ви пробували застосувати які-небудь новинки у своїй роботі?
üЖодного разу (1 б).
ü1 – 3 рази (2 б).
ü3 – 10 разів (3 б).
3. Бажання внести зміни у свою роботу приходить до Вас:
üперед атестацією, після курсів підвищення кваліфікації (1 б);
üпід час спілкування з фахівцем педагогічної справи, читання матеріалів фахової преси (методичних посібників) (3 б);
üпісля зауважень з боку керівництва, після педради в ДНЗ, після невдачі у спілкуванні з дітьми чи батьками (2 б).
4. Назвіть основні причини, які гальмують упровадження нових педагогічних ідей і технологій?
üНедостатнє матеріальне забезпечення (1 б).
üНедосконале знання психології дитини (3 б).
üНестача часу (2 б).
5. Чим для Вас приваблива інноваційна діяльність?
üРозвиває інтерес дітей до певного виду діяльності (3 б).
üДає можливість педагогу проявити себе, запроваджувати нові методи і форми роботи з дітьми (2 б).
üБажання дізнатися щось нове (1 б).
6. назвіть внутрішні протиріччя, що заважають створенню нового:
üневпевненість у позитивному результаті, немає впевненості, що нове буде краще старого (2 б);
üзаважають сумніви, чи зможу я бути успішною в інноваційній чи експериментальній роботі (1 б);
üніхто не заважає (3 б).
7. Які нові педагогічні технології Ви змогли б застосувати за сприятливих умов?
üПроектні технології, інтегроване навчання (3 б).
üОсобистісно орієнтоване навчання та виховання (2 б).
üЗапропоновані керівництвом технології (1 б).
8. Якими ознаками готовності до створення новацій Ви володієте?
üПрагнення пізнати нове (1 б).
üБажання експериментувати (2 б).
üКреативність, попередній досвід з упровадження технологій (3б).
9. Чому Ви віддаєте пріоритет у цілях і цінностях життя?
üЗдоров’ю (1 б).
üМожливостям самовдосконалюватися (2 б).
üСімейному добробуту (3 б).
10. Що Ви вважаєте головною складовою успіху?
üВпевненість у собі (1 б).
üЧітке бачення мети (2 б).
üСамомету, наполегливість, пошук та внесення новизни (3 б).
Підрахуйте, будь ласка, кількість балів.
Вихователь-методист розповідає притчу «Чашка кави».
Якось група успішних випускників, які зробили чудову кар’єру, прийшли в гості до свого старого професора. Звичайно ж, незабаром розмова зайшла про роботу – випускники скаржилися на численні труднощі й життєві проблеми.
Запропонувавши своїм гостям каву, професор пішов на кухню й повернувся з кавником і підносом, заставленим різними чашками – порцеляновими, скляними, пластиковими, кришталевими, і простими, і дорогими, і вишуканими.
Коли випускники розібрали чашки, професор сказав:
«Якщо ви помітили, всі дорогі чашки розібрані. Ніхто не вибрав чашки прості й дешеві.
Бажання мати для себе тільки найкраще і є джерелом ваших проблем. Зрозумійте,що чашка сама по собі не робить каву кращою. Іноді вона просто дорожча, а іноді навіть приховує те, що ми п’ємо. Те, що ви дійсно хотіли, була кава, а не чашка. Але ви свідомо вибрали кращі чашки. А потім розглядали, кому яка чашка дісталася.
А тепер подумайте: життя – це кава, а робота, гроші, положення, суспільство – це чашки. Це всього лише інструменти для зберігання життя. Те, яку чашку ми маємо, не визначає й не змінює якості нашого життя. Іноді, концентруючись тільки на чашці, ми забуваємо насолодитися смаком самої кави.
Насолоджуйтеся своєю кавою!!!».
У найщасливіших людей немає всього найкращого. Але вони витягають все найкраще з того, що є. Щастя в тім, щоб хотіти те, що в тебе є, а не в тім, щоб мати те, що хочеш.
Рефлексія.
Ведуча. Наша зустріч добігає кінця. Які враження, думки, почуття у вас виникли? Що було найбільш корисним для вас?
Хвилинка відпочинку – вправа «Портрет»
Ведучий. Шановні колеги! В.О. Сухомлинський стверджував, що «...добре, тепле слово педагога — місток між всіма членами колективу».
Пропоную вам сказати слова вдячності колегам, які працювали з вами.
Нехай ваші зернятка проростуть у паростки творчості, неординарності, краси і гармонії. Використовуйте інноваційні технології у своїй роботі.
Наостанок хочу подякувати кожному з вас за активну участь у семінарі-тренінгу, за бажання пізнавати нове, вчитися і взаємодіяти одне з одним. Упевнена отримані знання ви з легкістю зможете використати під час організації освітнього процесу із використанням інноваційних технологій.