Протидія булінгу в ЗДО

Категорія: Поради психолога
Перегляди: 213

 

ЗУПИНИМО БУЛІНГ РАЗОМ!!!

Чи замислювалися ви, де беруть витоки комплекс жертви або потреба агресії стосовно інших. Мало хто з батьків знає про булінг чи стикається з цим явищем в дитячому садку. Чому і як дитина дошкільного віку стає жертвою булінгу? Дізнайтеся, що означає цей термін, хто може спровокувати булінг в ДНЗ (ЗДО) та як змінюється поведінка дитини Види булінгу в дитсадку

Булінг (від англ. to bull— переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.

Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: психологічний фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.

Хто провокує булінг в дитсадку

Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі.

Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок.

Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:

Педагог або помічник вихователя:

– зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі

– ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки

– глузує із зовнішнього вигляду дитини

– образливо висловлюється про дитину чи її батьків

– проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини

Батьки або члени сім’ї:

– б'ють та ображають дитину вдома

– принижують дитину у присутності інших дітей

– проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини

– ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).

Усі діти потребують підтримки дорослих— батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.

ЯК МІНЯЄТЬСЯ ПОВЕДІНКА ДИТИНИ ПІД ЧАС БУЛІНГУ В ЗДО

Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:

вдома:

– не хоче одягатися вранці

– шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка

– просить батьків забрати її із дитячого садка раніше

– плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт

– не контактує з однолітками у дворі – грає наодинці в парку

в дитячому садку:

– не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо

– усамітнюється при будь-якій нагоді

– часто губить свої іграшки або речі

– бруднить чи псує одяг – грає поламаними іграшками

– відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чигрі

 

– не має друзів у групі.

 

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)

в ЗДО №7 «Віночок»  на 2021/2022 н.р.

 

№ з/п

Заходи

Термін проведення

Відповідальний

Нормативно-правове забезпечення

1

Створення  нормативно-правової бази  щодо  забезпечення  запобігання та протидії булінгу

Упродовж року

Директор

2

Обробка матеріалів «Скриньки довіри» для батьків, педагогів, розгляд на засіданнях педагогічних рад,   оновлення інформації на веб-сайті закладу з проблеми запобігання та протидію булінгу

4 тиждень місяця

Вихователь – методист

3

Невідкладне інформування, уразі виявлення випадку булінгу, відповідних органів, визначених Законом України від 18.12.2018 № 2657-VIII«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

У разі виявлення випадку

Директор

Робота з педагогами та колективом

4

Круглий стіл з елементами тренінгу: «Проблема насильства над дітьми дошкільного віку»

вересень

практичний психолог

5

Консультація «У нашій групі особливі діти»

жовтень

Практичний психолог

6

Психологічна вітальня «Майстерня успіху»: взаємодія вихователя з агресивними дітьми

грудень

Практичний психолог

7

Консультація «Як розв’язати конфліктну ситуацію між дітьми»

січень

Практичний психолог

8

Консультація «Попередження насильства в сім’ї»

березень

Практичний психолог

9

Вивчення психологічного клімату в педагогічному колективі

квітень

Практичний психолог

10

 

Тематичний брифінг з переглядом та обговоренням відео сюжетів для педагогів  щодо ненасильницьких методів поведінки та виховання, вирішення конфліктів, управління власними емоціями та подолання стресу

квітень

Практичний психолог

11

Організація і проведення освітньо-правового тижня, конкурсу  дидактичних ігор в межах освітньо-правового  тижня

грудень

Вихователь-методист

12

Інформаційно-просвітницькі заходи з учасниками освітнього процесу з питань запобігання і протидії булінгу у координації із службами у справах дітей, підрозділами органів Національної поліції України, громадськими організаціями тощо

січень

Директор,

вихователь-методист

13

Психологічні та соціально-психологічні дослідження за запитами адміністрації, педагогів, працівників

За запитом

Практичний психолог

14

Організація роботи творчої майстерні педагогів інклюзивної групи.

щомісячно

Вихователь-методист

Робота з дітьми

15

Психологічне вивчення дітей «групи ризику»

Грудень

Практичний психолог

16

Бесіда «Мої права та обов’язки»

грудень

Педагоги

17

Організація та проведення занять та бесід, що формують у дітей уявлення про толерантність по відношенню до різних людей, справедливість, порядність

грудень

Педагоги

18

Корекційно-розвивальне заняття з дітьми старших груп «Подорож до країни дружби»

лютий

Практичний психолог

Робота з батьками

19

Активізувати просвітницьку роботу з питань правової освіти серед родин вихованців

Протягом року

Педагоги

20

Забезпечити консультативну допомогу батькам з питань соціально-правового захисту дошкільників (за потребою)

Протягом року

Практичний психолог, вихователь-методист, педагоги

21

Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб-сайті ЗДО для ознайомлення батьківської громадськості

вересень

Практичний психолог 

22

Інформаційний буклет «Ні – агресії!» (інформаційні куточки груп)

вересень

Практичний психолог

23

Психологічна консультація «Протидія цькуванню в дитячому колективі»

листопад

Практичний психолог

24

Практикум для батьків «Вправи спрямовані на розрядку гніву та агресії у дитини»

лютий

Практичний психолог

25

Круглий стіл«Ось так ми живемо. Обговорення інклюзивних цінностей та толерантного відношення»

березень

Вихователь-методист,

вихователі

       
         

 

 Порядок  та розгляду (з дотриманням конфіденційності)

 заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі дошкільної освіти

 

1.     Усі здобувачі освіти, педагогічні працівники закладу дошкільної освіти, батьки та інші учасники освітнього процесу повинні обов’язково повідомити директора закладу дошкільної освіти про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

 2.     На ім’я директора закладу дошкільної освіти пишеться заява (конфіденційність гарантується) про випадок булінгу (цькування).

 3.     Директор закладу дошкільної освіти видає наказ про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування директор закладу дошкільної освіти створює наказом комісію з розгляду випадку булінгу (цькування) та скликає її засідання.

  4.     До складу такої комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник навчального закладу та інші зацікавлені особи.

  5.     Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.

 

 

 

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)

 

1.Відповідно до заяви провипадок булінгу (цькування) керівник закладу освіти видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.

2.Наказом керівника закладу освіти по ДНЗ пишеться наказ про створення Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) за участі директора, педагогічних працівників, психолога та батьків потерпілого, нших зацікавлених осіб.

3.Розглянувши письмову заяву, керівник закладу освіти скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) і окреслює подальші дії.

4.Комісія протягом однієї доби проводить розслідування, з’ясовує всі обставини цькування та приймає відповідне рішення.

5.За умови визнання Комісією результатів розслідування фактом булінгу (цькування), керівник освітньої установи протягом однієї доби повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України, Службу у справах дітей.

6.Рішення Комісії з розгляду випадків булінгу(цькування) реєструється в окремому журналі (паперовий вигляд) з оригіналами підписів усіх її членів.

7.У разі не визнання Комісією факту булінгу (цькування) і незгоди з результатами рішення потерпілим (його представником), керівник освітньої установи рекомендує звернутись постраждалому (його представнику) іззаявою доорганів Національної поліції України.

8.За будь-якого рішення Комісії з розгляду питань випадків булінгу (цькування), керівник закладу освіти забезпечує психологічну підтримку усіх учасників відповідного процесу.

 

Порядок

 подання  та розгляду (з дотриманням конфіденційності)

 заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі дошкільної освіти

 

1.     Усі здобувачі освіти, педагогічні працівники закладу дошкільної освіти, батьки та інші учасники освітнього процесу повинні обов’язково повідомити директора закладу дошкільної освіти про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

 2.     На ім’я директора закладу дошкільної освіти пишеться заява (конфіденційність гарантується) про випадок булінгу (цькування).

 3.     Директор закладу дошкільної освіти видає наказ про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування директор закладу дошкільної освіти створює наказом комісію з розгляду випадку булінгу (цькування) та скликає її засідання.

  4.     До складу такої комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник навчального закладу та інші зацікавлені особи.

  5.     Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.

 

 

 

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)

 

1.Відповідно до заяви провипадок булінгу (цькування) керівник закладу освіти видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.

2.Наказом керівника закладу освіти по ДНЗ пишеться наказ про створення Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) за участі директора, педагогічних працівників, психолога та батьків потерпілого, нших зацікавлених осіб.

3.Розглянувши письмову заяву, керівник закладу освіти скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) і окреслює подальші дії.

4.Комісія протягом однієї доби проводить розслідування, з’ясовує всі обставини цькування та приймає відповідне рішення.

5.За умови визнання Комісією результатів розслідування фактом булінгу (цькування), керівник освітньої установи протягом однієї доби повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України, Службу у справах дітей.

6.Рішення Комісії з розгляду випадків булінгу(цькування) реєструється в окремому журналі (паперовий вигляд) з оригіналами підписів усіх її членів.

7.У разі не визнання Комісією факту булінгу (цькування) і незгоди з результатами рішення потерпілим (його представником), керівник освітньої установи рекомендує звернутись постраждалому (його представнику) іззаявою доорганів Національної поліції України.

8.За будь-якого рішення Комісії з розгляду питань випадків булінгу (цькування), керівник закладу освіти забезпечує психологічну підтримку усіх учасників відповідного процесу.